Jakie ciśnienie w oponach rowerowych?

Zależnie od tego jaki mamy rower i na jakich oponach jeździmy, powinniśmy ustalać w nich odpowiednie ciśnienie powietrza. Nie jest to sprawa jednoznaczna i nie można powiedzieć, że ciśnienie powinno zawsze wynosić na przykład 2 bar, 3 bar, czy podać jeszcze inną wartość. Dlatego też stworzyliśmy ten poradnik, który powinien raz na zawsze rozwiać wątpliwości dotyczące pompowania opon rowerowych. Powiemy też jakie mogą być objawy przy jeździe na ciśnieniu zbyt niskim bądź zbyt wysokim i dlaczego trzeba często sprawdzać czy jest ono prawidłowe. Zapraszamy do zapoznania się z poradnikiem.

Na początku przypomnijmy jak zbudowana jest większość opon rowerowych. Najczęściej nie są to opony bezdętkowe, tak jak ma to miejsce w samochodach. Opona zakładana jest na obręcz, a do wnętrza wkładana jest odpowiedniego rozmiaru dętka, której wentyl wystaje wewnątrz obręczy. Maksymalne ciśnienie do jakiego możemy napompować oponę może być więc ograniczone nie tylko przez parametry samej opony, ale również dętki. Jakie ciśnienie w oponach rowerowych jest więc prawidłowe? To odczytamy przede wszystkim z napisów, które są umieszczone po bokach opony. Znajdziemy tam przedział, wyrażony w jednostkach amerykańskich (PSI) jak i europejskich (bar). Czasami podany jest przedział tylko w jednego rodzaju jednostkach i musimy sobie to odpowiednio przeliczyć. Jednak większość pompek posiada ciśnieniomierz wyskalowany zarówno w PSI jak i w bar, wystarczy tylko odnieść to co jest napisane na oponie do właściwej skali na pompce.

Pompowanie koła odbywa się najczęściej za pomocą standardowego wentyla, takiego samego jak w samochodach. Wobec tego koło bez problemu napompujemy zwyczajną pompką samochodową, jak również kompresorem na stacji benzynowej. Warto o tym wiedzieć, gdybyśmy kiedyś w trasie stwierdzili, że jednak mamy za mało powietrza. Wystarczy wtedy zjechać na praktycznie dowolną stację benzynową i użyć kompresora, by dobić ciśnienie do prawidłowego. To, jakie ciśnienie w oponach rowerowych jest prawidłowe już wiemy, nie powinno być to więc dla nas problemem. Trzeba jednak wiedzieć, że jazda przy zbyt niskim ciśnieniu, mimo że wygodniejsza (nie czujemy tak mocno wertepów i dziur w drodze), to jednak jest bardzo niebezpieczna. Opona ma większą tendencję do utraty przyczepności, a w skrajnym przypadku może nawet zostać po prostu ściągnięta z obręczy. Taka sytuacja na pewno zakończy się wywrotką, co przy dużej prędkości może być niebezpieczne. natomiast jazda na zbyt wysokim ciśnieniu grozi rozerwaniem opony lub pęknięciem dętki, gdy na przykład najedziemy zbyt mocno na krawężnik lub wjedziemy w dziurę przy dużej prędkości. Oprócz tego opona może również tracić przyczepność, co już przy delikatnie mokrym asfalcie może skończyć się poślizgiem i wywrotką.

Jeżeli będziemy wiedzieli jakie ciśnienie w oponach rowerowych jest odpowiednie, to zawsze będziemy podróżować zarówno komfortowo jak i bez zbędnych niebezpieczeństw. Ważne by raz na jakiś czas sprawdzać wartość ciśnienia, na przykład raz na dwa tygodnie, ponieważ opona rowerowa ma niewielką pojemność. Wobec tego naturalne ubytki ciśnienia, na przykład przez niedoskonałości wentyla czy samej dętki, bardzo szybko obniżą nam ciśnienie w oponie (w przeciwieństwie do opon samochodowych, których pojemność jest bardzo duża i ewentualne ubytki nie obniżają tak szybko ciśnienia).

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here