Klocki hamulcowe charakteryzują się przede wszystkim temperaturą pracy i o ile nie mamy samochodu wyścigowego, to do umiarkowanie szybkiej i miejskiej jazdy nie ma potrzeby kupowania drogich klocków. Klocki, które mogą wytrzymać temperaturę 300 – 350 °C będą dla Ciebie wystarczające.
Jednocześnie hamulce samochodów sportowych mają klocki wytrzymujące temperaturę 900 °C, a ich normalne działanie rozpoczyna się dopiero po rozgrzaniu do ponad 100 stopni. Innymi słowy, tak drogie hamulce są praktycznie bezużyteczne w warunkach jazdy miejskiej, gdyż ich współczynnik tarcia wynosi co najmniej 0,5 jednostki tylko na gorąco, a tylko 0,2 jednostki przy temperaturze pracy 150 stopni, podczas gdy standardowe wskaźniki oryginalnych klocków, które są zupełnie wystarczające do zwykłej eksploatacji, wynoszą od 0,3 do 0,5.
Używane klocki hamulcowe przeznaczone na rynek wtórny miałyby wartość od 0,25 do 0,35, co wystarczyłoby do unieruchomienia samochodu przy nieagresywnej jeździe. Dlatego do codziennej jazdy po mieście nie trzeba zakładać drogich sportowych klocków, które będą piszczeć i gwizdać, co jest bardzo irytujące, ale raczej wybrać klocki innej firmy z drugiej lub nawet trzeciej kategorii. Jest jednak jedno „ale” przy doborze klocków, jeśli opieramy się na temperaturze pracy i współczynniku tarcia – przy tych samych wartościach może być też różny stopień zużycia.
Decydując się na dobór klocków hamulcowych zgodnie z wymaganą specyfikacją, należy zwrócić uwagę na stopień ich zużycia, ponieważ jeśli są zbyt miękkie, to takie klocki trzeba będzie częściej wymieniać, a zbyt twarde mogą szybko skasować tarczę hamulcową, powodując nawet drgania podczas hamowania.
Podstawowe zasady bezpieczeństwa
- Powstrzymaj się od kupowania klocków hamulcowych, których cena jest znacznie niższa niż średnia cena w salonach samochodowych. Niska cena wskazuje na to, że do produkcji klocków w mieszance ciernej zastosowano tanie komponenty, które nie zapewnią efektywnej pracy.
- Uważaj na montowanie na swoim samochodzie klocki producentów (marek), których nazwa nie jest znana wielu osobom. Klocki hamulcowe są gwarancją bezpieczeństwa nie tylko dla Ciebie, ale także dla Twoich pasażerów.
- Zwróć uwagę na obecność dokumentów dołączonych do zestawu. Producent realnie odpowiedzialny za swoje produkty wobec konsumenta dostarcza mu instrukcję montażu i eksploatacji, świadectwo jakości, certyfikaty zgodności, gwarancję wymiany w przypadku przedwczesnej awarii (łuszczenie się lub pękanie warstwy ciernej), itp.
- Używając wysokiej jakości klocków hamulcowych, kup również wysokiej jakości tarcze hamulcowe. Najlepiej z jednego źródła.
- Zainstaluj elementy układu hamulcowego na stacjach obsługi, które specjalizują się w obsłudze samochodów określonej marki i modelu.
- Ściśle przestrzegaj zaleceń producenta dotyczących dopuszczalnego zużycia zarówno klocków, jak i tarcz hamulcowych. Minimalna grubość warstwy ciernej klocka wynosi zwykle 2-3 mm.
- Monitoruj stan techniczny tylnych hamulców bębnowych. Podczas hamowania tylna oś pojazdu odpowiada za 30% obciążenia (przednia – 70%). Jeśli tylne hamulce nie działają, cały ładunek spada na przednie mechanizmy, co oczywiście przyspiesza ich zużycie.