kanapka twarożek

Białko jest niezbędnym elementem naszej diety. Standardowa ilość dostarczanego białka może się zmienić, jeśli nasz styl życia będzie bardziej aktywny. Wśród ludzi utarło się, że nie ma lepszego źródła białka, jak mięso. Roślinne źródła białka są niedocenianie. Takie podejście może jednak prowadzić do licznych niedoborów, gdyż organiczne źródła białek to nie wszystko.

Białko w diecie

Białko jest wyjątkowym makroskładnikiem, który w naszym organizmie pełni funkcję materiału budulcowego, koniecznego do regeneracji i syntezy nowych komórek mięśniowych. Aminokwasy, będące częścią białek to składowe białek, po uwolnieniu z pożywienia są wchłaniane do wszystkich tkanek organizmu. Białko to też składnik, który charakteryzuje się dużym współczynnikiem sytości. Oznacza to, że uczucie głodu po spożyciu produktów bogatych w białko jest oddalone w czasie.

Źródła białka

Od zawsze człowiek może korzystać z dwóch źródeł białka. Pierwszym z nich są zwierzęta, drugim natomiast rośliny. Zazwyczaj jednak nie docenia się białek roślinnych, a dzieje się tak, ponieważ białka roślinne charakteryzują się uboższym profilem aminokwasów egzogennych, czyli warunkujących możliwość wykorzystania białka przez nasz organizm. Mimo to powinniśmy uwzględniać rośliny, jako źródło białka, gdyż są nie tylko mało kaloryczne, ale także sycące.

Najlepsze źródła białka

Prócz mięsa drobiowego i wołowego, najlepszym źródłem białka są produkty mleczne. Warto wzbogacić swoją dietę o twarogi czy sery podpuszczkowe, najlepiej pochodzenia ekologicznego. Ponadto pod żadnym pozorem nie możemy rezygnować z rybi owoców morza. Zarówno chude ryby, czyli mintaj, dorsz, flądra, jak i te tłuste, jak łosoś , pstrąg tęczowy, śledź są doskonałym źródłem białka. Ponadto ryby zawierają w sobie cenne dla naszego organizmu kwasy omega-3, dlatego warto jeść je minimum 2 razy w tygodniu. Jajka to nieocenione, tanie i łatwodostępne źródło białka, które syci na bardzo długo, a ponadto dostarcza nam do organizmu cennego żelaza. Warzywa strączkowe bogate są w białko, jednak zawsze wymagają obmoczenia oraz obróbki termicznej z uwagi na obecność substancji antyodżywczych.

Innymi najlepszymi źródłami białka zwierzęcego są schab, cielęcina, polędwica wieprzowa, jogurt grecki, mleko czy sardynki w sosie własnym. W przypadku białka pochodzenia roślinnego warto wymienić takie produkty, jak soja, konopie, pestki słonecznika, pestki dyni, Amarantus, fasola, groch, gryka, soczewica, komosa ryżowa, pistacje, ciecierzyca, kuskus, bób, ryż biały i brązowy, orzechy laskowe, nerkowce, migdały, płatki owsiane, orzechy włoskie, groszek zielony, suszone morele, daktyle i rodzynki, banany, maliny, brokuły, awokado i fasola szparagowa.

Ułożenie i trzymanie się odpowiedniej diety, bogatej w białko jest bardzo trudne. Współczesne czasy podają nam na tacy różne rozwiązania. Jednym z nich jest catering dietetyczny Ruda Śląska, który gwarantuje nam codzienne posiłki według naszego zapotrzebowania kalorycznego. Dieta pudełkowa to idealnie zbilansowane potrawy, który dostarczają nam doskonałą ilość białka i innych makroskładników.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here