Jeśli to wiesz, poradzisz sobie z serwisem auta

Kobieta za kółkiem to koszmar niejednego mężczyzny. Jest całe mnóstwo kawałów na ten temat i kąśliwych uwag. Prawda może jednak zaskoczyć i poza tym, że kobiety potrafią być bardzo dobrymi kierowcami, to często wiedzą więcej o samochodach niż mężczyźni.

Co jeśli jesteś kobietą, jeździsz samochodem i radzisz sobie całkiem dobrze na drodze, ale nie wiesz kompletnie co i jak pod maską? Nie ma co się martwić, wiedzy niezbędnej nie ma wcale tak dużo. Jest kilka rzeczy, które kobieta powinna wiedzieć, aby móc poradzić sobie w wielu sytuacjach bez pomocy faceta.

Podstawowe rzeczy, bez których nie pojedziesz to benzyna. Oczywiste? Niby tak, ale no, jaka ta benzyna ma być? Podstawowe 95 i 98 oraz do silników diesla, czyli ropa. Wystarczy, żebyś wiedziała, co masz lać do baku. Obecnie dystrybutory są tak skonstruowane, aby zminimalizować pomyłkę. O ile pomylenie benzyny między 95 a 98 nie spowoduje niczego poważnego, to pomyłka między benzyną a ropą już tak.

Druga ważna rzecz to poziom oleju w silniku. We wszystkich nawet tych starszych autach jest kontrolka poziomu oleju, która wskaże nam, kiedy należy go dolać. Lepiej nie doprowadzać do sytuacji, gdy jego poziom jest już bardzo niski. Jeśli komputer pokładowy samochodu nie informuje o poziomie oleju, to raz na jakiś czas warto otworzyć maskę i go sprawdzić. We wszystkich samochodach wygląda to podobnie. Bagnet włożony w wąską rurkę. Rączka ma zazwyczaj jaskrawy kolor, aby było łatwo ją odnaleźć. Wyjmujemy bagnet, wycieramy szmatką jego końcówkę, wkładamy bagnet z powrotem i wyjmujemy. Dopiero teraz sprawdzamy poziom. Na bagnecie będą wskaźniki min i max., poziom oleju ma się znajdować pomiędzy nimi. Gdy uzupełniamy olej, wlewamy go do silnika. Oczywiście przy wyłączonym silniku i najlepiej ostygniętym. Rodzaj oleju też ma znaczenie.

Inne ważne płyny to płyn do chłodnicy, płyn hamulcowy i do spryskiwacza. Żeby nie być nieporadną panną, trzeba wiedzieć, gdzie znajduje się wlew każdego z nich. Aby się tego dowiedzieć, również wykorzystujemy instrukcję lub internet. Ewentualnie przy jednej z wizyt u mechanika poproście, aby wam pokazał te miejsca. Poziom płynów sprawdzamy raz na jakiś czas. Gdy zabraknie płynu do spryskiwacza, to nie stanie się nic strasznego, ale brak płynu w chłodnicy może zagotować i uszkodzić nam silnik.

Kolejne istotne pytanie to jakie powinno być ciśnienie w oponach? Warto to wiedzieć, tylko skąd się tego dowiedzieć? Nie taka to wiedza tajemna, jak się wydaje. Pierwszy sposób to z instrukcji użytkowania twojego samochodu. Jeśli nie masz takiej książeczki, to można poszukać informacji w internecie. Obsługa kompresora na stacji benzynowej jest bardzo prosta i opisana na urządzeniu. Zatem ten punkt możemy już odhaczyć.

Ważne jest, aby nie lekceważyć świecących się kontrolek na desce rozdzielczej. Wszelkie zielone są stanem normalnym jak np. kierunkowskazy. Żółte mówią nam, że coś wypadałoby sprawdzić w najbliższym czasie. Zupełnie nie powinniśmy ignorować tych czerwonych migających. Takie oznaczenie ma natychmiast zwrócić naszą uwagę na to, że dzieje się coś bardzo niedobrego i czas najwyższy odwiedzić mechanika.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *