Jakie owoce można jeść przy cukrzycy?

Dieta osoby chorej na cukrzycę nie jest prosta do utrzymania. Diabetyk musi wystrzegać się wielu produktów i spożywać posiłki o regularnych porach. Ważne pytanie dla takich osób to – jakie owoce można jeść przy cukrzycy?

Owoce są dobrym uzupełnieniem zdrowej diety. Zawierają błonnik i wiele cennych witamin. Jednak w ich skład wchodzi także duża ilość węglowodanów. Dlatego diabetycy powinni uważać na owoce i zjadać je z rozwagą. Najlepiej wybierać takie, które posiadają małą ilość węglowodanów w składzie. Przykładem może być truskawka. Ten letni, czerwony owoc może wystąpić w diecie cukrzyca, pod warunkiem, że jedzony jest w odpowiedniej ilości. Oczywiście diabetycy powinni unikać truskawek posypanych cukrem, mogą natomiast spożywać je z dodatkiem jogurtu naturalnego.

Kolejnym owocem, który posiada niewielką ilość węglowodanów jest awokado. Co prawda zawiera ono dużo kalorii, ale również dużą ilość zdrowych tłuszczy, które są nam potrzebne. Za to ilość cukru w awokado jest niewielka. Ten owoc można zapiekać z jajkiem, zrobić z niego pastę, bądź dodać do sałatki.
Cukrzy powinni zwrócić uwagę na czerwone porzeczki. Są dobre dla diabetyków, ponieważ posiadają niski indeks glikemiczny. Ponadto zawierają wiele witamin, między innymi witaminę C i PP. Do polskich owoców warto jeszcze dodać maliny i poziomki, które wiele osób uprawia w ogródkach.
Natomiast co z soczystym arbuzem? On również może być częścią diety cukrzyków. Jednak pod warunkiem, że jest jedzony z umiarem. Podobnie wygląda sprawa z melonem. Warto również wspomnieć o wiśniach, które posiadają niski indeks glikemiczny.

Więc jakich owoców powinno się unikać przy cukrzycy? Należy znacznie ograniczać owoce, które posiadają dużą ilość węglowodanów. Należą do nich, przykładowo winogrona i banany. Cukrzycy powinni również uważać na owoce suszone. Zawierają one więcej węglowodanów niż świeże owoce. Przed zakupem warto sprawdzać zawartość węglowodanów i indeks glikemiczny.

Chorzy na cukrzyce muszą unikać wszelkich soków owocowych. Zawierają one bardzo dużą ilość węglowodanów i szybko podnoszą poziom cukru we krwi. Do tego nie posiadają cennego błonnika. Należy również unikać innych przetworów owocowych. Diabetycy powinni uważać na dżemy, konfitury i musy. Najlepiej spożywać owoce w nieprzetworzonej formie i jeśli to możliwe – nie obierać ze skórki.

Ilość spożywanych dziennie owoców jest bardzo ważna. Cukrzycy mogą spożywać 2 porcje owoców w ciągu dnia, czyli około 300 gram. Jak we wszystkim, również w owocach trzeba znać umiar. Owoce warto zastępować warzywami. Są one znacznie lepsze dla diabetyków, gdyż posiadają mniej węglowodanów. Warto więc sięgać po ogórki, kapustę, kalafior, marchew, czy cebulę.
Niestety cukrzycy muszą postawić sobie wiele ograniczeń. Ich dieta nie jest prosta. Jednak jeżeli rozsądnie zaplanują dzienny jadłospis mogą cieszyć się słodkimi owocami, z których wcale nie trzeba rezygnować. Jak każda rzecz, również owoce, spożywane w odpowiednich ilościach nie przyniosą negatywnych skutków.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here