Jaki biznes założyć, aby osiągnąć sukces?

Własny biznes to marzenie wielu młodych (i nie tylko młodych) ludzi. Niestety jednak, większość z nich sukcesu nie osiąga, ponieważ popełnia szereg podstawowych błędów. Co to za błędy? I dlaczego przyczyniają się one do upadku zaczynających firm? Pierwszym i z pewnością jednym z ważniejszych z nich jest profil firmy niebędący niszą. Firma powinna trafiać do potrzeb klienta, powinna na nie odpowiadać, powinna być tym, czego ów klient szuka, a nie kolejną nic nie znaczącą ofertą, której nikt nie potrzebuje. Po drugie – własny biznes powinien być odpowiednio promowany. Nie jest wcale tak, że założymy firmę i klienci sami nas znajdą – choć wielu początkujących przedsiębiorców myśli właśnie w ten sposób. Potrzeba więc dobrej promocji, wykreowania swojej marki na eksperta branżowego, słowem: potrzeba zdobyć zaufanie potencjalnych klientów.

Kolejnym błędem jest nieznajomość podstaw biznesu. Prawdziwy biznesmen powinien wiedzieć, jak zarządzać zasobami ludzkimi, jak mobilizować je do działania, jak realizować cele bliższe i dalsze, jak zarządzać księgowością i rachunkowością lub przynajmniej kto może w tym pomóc. Do tego biznesmen powinien znać się na wspomnianym marketingu, a także na rozwiązaniach związanych bezpośrednio z jego ofertą (aby ją ciągle ulepszać).

A co, jeżeli o wszystko to zadbaliśmy, jednak nasz biznes wciąż nie osiąga sukcesu? Wtedy istnieje ryzyko, że nie zadbaliśmy o właściwe zdefiniowanie potencjalnego klienta. Biznes nie jest sprawą przypadku, ale świadomych i dobrze zaplanowanych działań. Musimy się więc zastanowić, kto ma korzystać z naszych usług, zanim wypuścimy je do sprzedaży. Zadajmy sobie też pytania: jakie zalety wyróżniają nasz produkt lub usługę na tle konkurencji? W jaki sposób wpisuje się to w potrzeby współczesnego człowieka? Czy jest to produkt lub usługa, która zmieni naszych klientów na lepsze?

Widzimy więc, że to nie pytanie: „jaki biznes założyć?” jest tak naprawdę fundamentalne, ale raczej: „jak ten biznes rozwinąć?” Owszem, trzeba znaleźć niszę i odpowiedzieć na potrzeby klienta, ale o wiele więcej zależy tak naprawdę od tego, w jaki sposób ów biznes poprowadzimy i z kim to zrobimy. No właśnie, z kim – wspomniana organizacja zasobów ludzkich to kolejny z fundamentów, przy czym uwaga: aby je dobrze zorganizować, trzeba je najpierw wcześniej mieć. I to też nie jest w przypadku wielu biznesmenów zbyt oczywiste. Wydaje im się bowiem, że przedsiębiorstwo może być sprawą zupełnie jednostkową, że można je prowadzić bez wsparcia innych, bez żadnego zespołu. Otóż nie – w większości przypadków potrzebne są dodatkowe ręce do pomocy, chociażby w postaci księgowej, która pomoże nam w organizacji wielu ważnych formalności. wypełnianiu dokumentów itd.

Refleksja nad tym, czy i jaki biznes założymy, powinna być więc poprzedzona dobrą oceną posiadanych przez nas zasobów i kompetencji. Dobrze też ocenić własne talenty i to pod ich kątem określić swoją rolę w firmie, a także zgromadzić odpowiedni budżet – w końcu na początku nie będziemy zarabiać zbyt wiele.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here